17. kesäkuuta 2012

Puhu muille niinku haluaisit itselles puhuttavan

Tunnen muutamia ihmisiä, jotka kommentoi tuntemattomien ulkonäköä. Kävellään vaikka kaupungilla, vastaan tulee joku ihminen ja sit ne sanoo sen olemuksesta asioita.

Onpas toi lihava.
Teinit siinä polttaa tupakkaa.
Kauheat housut tolla.
Homonnäköinen.
Katso, miten toi kävelee.

Mä yritän olla reagoimatta näihin mitenkään. Joskus meen sen tuntemattoman puolelle, ihan kiusallanikin. Musta se paita oli tosi söpö!

Kulutan paljon aikaa miettien sitä, miten me kohdellaan toisiamme. Uskon, että jokainen meistä toivoo itselleen hyvää ja ihmettelee, miten pahaa voi tapahtua hyville ihmisille. Mäkin toivon, että saisin elää terveenä ja ettei kukaan tekis mulle pahaa. Ja silti mäkin oon joskus helvetin ajattelematon.

Mietin paljon sitä, millaista olis, jos joku sanois noita asioita mulle. Jos joku sanois noita asioita sille, joka ne sanoi. Näytät vähän pullealta, oletko lihonut? Onpa rumat housut. 

Arvaan, että syntyis itkua ja porua. Miksi tuo on niin ilkeä? Miten se voi! En oo tehnyt sille mitään!

Mä uskon ansaitsevani niin paljon. Uskon, että ansaitsen hyvän elämän vain olemalla olemassa. Että mulla on oikeus. Että mä saan. Että oon parempi.

Moni tuntuu ajattelevan samalla tavalla. Että itsellä on oikeus, itsen täytyy saada, itse ansaitsee. Sitten kun muut ajattelee samalla tavalla, loukkaannutaan. Miks toi sanoi musta noin! Mikä oikeus tolla on puhua noin?

Jokaisena päivänä mä voin antaa maailmalle jotain hyvää. Voin hymyillä, olla kohtelias. Antaa paikan metrossa. Perjantaina saatoin sokean naisen tien yli, koska se pyysi. Juteltiin siinä asioita säästä. Sitten jatkoin matkaa.

En tiedä, uskonko karman lakiin tai muuhun. Uskon kuitenkin, että mun tulis kohdella muita siten, miten itse haluaisin itseäni kohdeltavan. Mun tulee antaa asioita, joita haluan saada; mun tulee puhua tavalla, jolla odotan toisen puhuvan mulle.

En voi vaatia muilta mitään, mitä en vaadi itseltäni. Voin vaatia itseltäni enemmän kuin muilta, koska itselleni voin jotain, omiin tekoihini voin vaikuttaa. Mulla ei kuitenkaan oo oikeutta päättää muiden puolesta, loukata niitä, ehdotella. Sanoa asioita, jotka sattuu, vaikka väitän, että tarkoitin vain hyvää. Vaikka olin muka ihan viattomasti liikkeellä.

Onpas toi lihava.
Teinit siinä polttaa tupakkaa.
Kauheat housut tolla.
Homonnäköinen.
Katso, miten toi kävelee.


Puhu muille niinku haluaisit itselles puhuttavan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti