19. helmikuuta 2013

Laita palaute sinne, minne se kuuluu

Joka viikko törmään siihen, miten palautetta annetaan ihmisille, joille se ei kuulu.

Mulle on valitettu kampaajasta, bussikuskista, myyjästä, opettajasta, terveyskeskuslääkäristä, nää tulee ekana mieleen.

Kampaaja ylipuhui asiakkaan leikkaamaan mallin, josta se ei ollut varma. Nainen tuli uuden tukan kanssa ja ilmoitti ettei tykkää siitä, että tuli kamala. Bussikuski jätti koululaisen pysäkille. Joskus kuski on myös kaahaillut, ollut törkeä. Kaikki eri kuskeja. Oon kuullut heistä, heitä on monta. Terveyskeskuslääkäri väitti oireita astmaksi ja käski mennä kotiin. Mitään kokeita ei otettu. Myyjä palveli mummia töykeän oloisesti ja suuttui, kun mummi ei ymmärtänyt asioita. Opettaja jätti nuoren käytävään, vaikka meneillään oli sairaskohtaus.

On hyvä, että epäkohdat tulee tietoon. Että tietää, mille kampaajalle ei kannata mennä, tai mitä lääkäriä kannattaa välttää. Se tieto ei kuitenkaan ratkaise mitään.

Miks palautetta on niin helppo antaa selän takana? Antaa sitä kaikille niille ihmisille, jotka ei voi tehdä asialle yhtään mitään eikä vaikuttaa siihen, että palvelu paranee ja asenne muuttuu? Miksen mäkään pysty yleensä just siinä tilanteessa sanomaan, että anteeks mun mielestä sä oot nyt todella törkeä?

Mun on helppo antaa hyvää palautetta heti. Ruokalassa usein sanon kokille tai muulle henkilökunnan ihmiselle, että ruoka oli ihanaa kiitos paljon. Huonon palautteen jätän lappusella laatikkoon. Nimettömänä. Miksi?

Kuulin kerran juttua naisesta, joka matkusteli paljon. Nainen jätti aina astiat kahvilassa pöytään, koska ulkomailla palvelu kuuluu hintaan. Naisen mielestä suomalainen on järjettömän kiltti otus, joka maksaa ravintolahinnan ja sitten vielä siivoaa itse jälkensä. En oo varma, oonko samaa mieltä, mutta paremman palvelun vaatiminen omalla naamalla, välittömästi, tuntuu olevan vaikeaa.

Omalla naamalla on tässä se avainsana. Ei nimettömänä netissä, ei salaa postilaatikon kautta. Itse. Heti. Nyt vähän naurattaa kun kirjoitan tätä blogia nimettömänä kuitenki.

Hei mä en ole tyytyväinen, hei mä haluaisin, että tää asia korjataan. Voinksmä kysyä että miksi näin toimittiin? Anteeksi saanko sanoa, että musta tää toiminta ei ollut asiallista? 

Miks se on niin vaikeaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti