12. toukokuuta 2016

Se, etten tajua jotain, ei tee siitä vähemmän totta

Suosittelen artikkelia How Three Survivors of Suicide Spent Their Last Days On Earth. Siinä ainakin mä sain maistaa tilannetta, josta mulla ei oikeasti ole hajuakaan.

Tietty voisin sanoa, että ymmärrän. Mutten mä oikeasti ymmärrä. En mä ole koskaan ollut sellaisessa kuopassa, että ainoa tie ulos olisi itsemurha. Voin tavallaan ymmärtää masennusta ja pahaa oloa, mutten tavallaan  oikeasti voi.

En usko, että voi täysin ymmärtää, jos ei oo kokenut.

”Minulla on usein syyllinen olo siitä, että en jaksa ymmärtää kaveriani, jolla on isoja henkisiä ongelmia. Hän on sairastanut niin kauan, että elämä on käpertynyt sairauden ympärille. Tuntuu, että pitäisi jaksaa ymmärtää ja tsempata paremmin, mutta en voi olla ajattelematta, että vaihda jo levyä. Totta kai hän sen tekisi, jos pystyisi.”

Juttelin kivusta yhden ihmisen kanssa. Häneen oli iskenys iskias, eli sellainen ns. todella vittumainen kiputila.

"Kyllähän mä oon kuullut, kun ihmiset valittaa tästä", ihminen sanoi. "Mutta en mä nyt koskaan uskonut, että se on tällaista".

Niin. Sitä nyökyttelee ja ynisee ymmärtäväistä mm-hmm-ääntä ja takaraivossa miettii, että voi kun sä vaan söisit paremmin, joogaisit ja lakkaisit kattomasta telkkaa kaikki illat niin kyllä kivut kaikkoais.

Kyllä mäkin teen sitä. Teeskentelen, että ymmärrän, kun oikeasti en oikeastaan ymmärrä. Se, etten tajua jotain, ei tee siitä vähemmän totta.

Mulla on migreeni. Joskus, vain joskus, se on niin kamalaa, että käveleminen oksettaa eikä pysty tekemään mitään. Lähinnä sitä sit odottaa, makaa sängyssä paikallaan. Ei voi nukahtaa, kun sattuu. muttei voi nousta, koska sattuu.

Olen saanut neuvoja, toki olen. "Olisit syönyt enemmän. Oletko juonut vettä? Sä tarttet kalkkitabletteja. Juo tätä sitruunaa niin avot. Pitää varmaan mennä hierojalle, olet jumissa. Otitko jo Buranaa?"

No en ottanut, en. Luojan kiitos olet ainoa ihminen Universumissa, joka tajusi ehdottaa Buranaa kiitos maailma tästä neuvosta

Nää samat ihmiset "ymmärtää" esimerkiksi masennusta. Sanoo: onhan se kamalaa. Sitten jatkaa: mutta jos vaan vaikka käyttäis vitamiineja ja kävis juoksemassa niin KYLLÄHÄN SE NYT SIITÄ

Ei se siitä. Jos et oikeesti ymmärrä, niin ei se mitään. Mutta älä teeskentele, että se ymmärtämättömyys vie sen ongelman pois, että kaamosmasennusta ei nyt oo olemassa kun se ei sun pieneen päähän mahdu

Äläkä anna neuvoja. Trust me, ne on kuultu. Jokainen mites toi treeni juoksu kuntosali syö sitruunoita osta valkoisia vaatteita hei nuku enemmän -neuvo. Ne. On. Kuultu.

Voit olla siinä ja sanoa "mm-hmm, milt se tuntuu?" Ja sitten, oota, nyt se tulee, se suuri neuvo: kuuntele ja oo hiljaa. Älä sano mitään. Vaan oo, nyökkää ja kuuntele.

Yritä ymmärtää. Vaikket ymmärtäis yhtään. Ei se mitään. Se riittää, että oot siinä.

Äläkä käske juoda enemmän vettä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti