8. marraskuuta 2014

Onko toi mies

Ootteko menny viime aikoina metrolla? Jos ootte, ootte nähny nää Sloggin mainokset.


Mainoksen pointti on, että alusasu on huomaamaton. Kun katson näitä mainoksia, voin ajatella vain, että kuka ihme hengaa kahdeksan sentin kotoissa ja alushousuissa kotona ilman housuja tai hametta. 

No, ei kukaan. Vai? Oletko se sä? Tunnusta!

Tää mainos esiintyy kolmen sarjassa.


Yhdessä mainoksessa tyttö punaa huuliaan samalla, kun on kylki peiliä kohti paita ylhäällä niin, että alusvaate näkyy.

Oon satavarma, ettei naiset punaa huulia noin. En edes minä, joka meikkaan muutaman kerran vuodessa ja saattaisin siis olla hämmentynyt sen suhteen, miten huulipunaa käytetään.

Naisille ja miehille myydään outoja asioita, oudoilla ideoilla.

There is a stunning absence of women at the top of companies that make and market products to women. The gender disparity in these industries has gotten little attention recently, as discussion has centered around the lack of women at the top of finance and tech companies. The scarcity of women executives at those firms is often explained by pointing to women's "lack of interest," or shortfalls in science and technology. That reasoning fades at companies that make products for women and employ a large pipeline of women selling on retail sales floors, sitting in cubicles and working as middle managers.









Margaritoja. Niitäkin myydään laiha nainen -merkkisenä. Koska laihat naiset... juo margaritoja?  Voi juoda vain tätä margaritaa? Laihtuu tällä margaritalla? On margaritojen suurin kuluttajaryhmä tutkimuksen mukaan?

Kuka tietää. Markkinamies? Markkinanainen? Kuka näitä myy?

Miehillä on samoja ongelmia. Jos naiset on mainoksissa puolialasti ja näytillä, miehet on naisten perään kuolaavia mörököllejä, jotka teräksinen sixpack vilkkuen syö pihvejä ja haluaa ajaa autoa. 

Tai niin suuri osa mainoksista kertoo.

Eka kuva: Coloribus.com: Magnum: "FOR MEN ONLY" Print Ad by LOWE Lintas Pirella Gottsche & Partners.  Siis voiko tää olla oikea. Sanokaa, ettei.

Lisäksi samme lukea että sen jälkeen kun ”viimeistelty äijämäisyys” on katsastettu ”tosimies siirtyy ottamaan muista mörökölleistä mittaa polkuautoradalla.”
Mörököllit? Polkuautot? Miksi tämä lenkki kuulostaa viisivuotiaan pojan äidin suunnittelemalta?
Messusisustusten perusteella voimmekin päätellä että keskivertomies asuu kaikkein mieluiten autotallissa, nukkuen Harley-Davidsonin selässä.
We fear they might have made a mistake on the text here. Shouldn't it say “Tom Ford for Male Entitlement”? The headless model’s porny vibe says it all: Any man who spritzes this potion deserves unfettered access to breasts that are oiled like a dipstick. Too bad this plasticky ad loses so much of its luster when a dude’s hairy chest takes the starring role.

Ootteko muuten koskaan olleet bileissä, joissa ei voi olla ihan varma siitä, kuka on mies ja kuka nainen? Mä olin just.

Sitä luulee, että on tosi suvaitsevainen ja ei sitä mieti tommosia, ei välitä semmosesta. Ja kuulkaa, sitähän miettii. Sitä katsoo ihmistä, eikä näe ihmistä. Sitä katsoo ja ihan alitajuisesti, hiipien vaan miettii "onko tuo mies".

Sit miettii, onko sillä väliä. Mitä väliä.

Sukupuoli on niin itsestäänselvä asia. Jos siis on onnekkaasti syntynyt sukupuoleen, jonka kokee omakseen. Jos ei ole, niin voe voe. Sitähän ei siis lasketa, kun niitä semmosia on niin vähän ja kaikkee.

Oon sillä tavalla onnekas, että tunnen ihmisiä, jotka haastaa vallalla olevat sukupuoliroolit. Tunnen ihmisiä, jotka ei mahdu siihen laatikkoon, jota meille myydän vauvanvaateosastolta lähtien. Sit, kun tuntee sellaisen ihmisen, sitä yhtäkkiä tajuaa: mitä väliä.

Tiina Teräs videoi kolmen päivän ajan elämää pääkaupunkiseudun päiväkodissa, laski videolta kaikki kehut ja luokitteli ne. Tyttöjä kehuttiin enemmän ulkonäöstä, vaatteista ja muiden auttamisesta, poikia taas suorituksista ja taidoista.

Miks se on niin tärkeää? Miks on niin hyvin tärkeää tietää, kenellä on mitkäkin vehkeet? Miks on niin tärkeää luokitella, ettei vaan nyt kukaan pääse YLLÄTTÄMÄÄN kyllä tällaiset asiat pitää TIETÄÄ

Mainostajillehan se on tietenkin tärkeää, koska on helppo myydä ihmiselle, joka sopii laatikkoon. Ihmiselle, joka on 25-30-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva itsestään huolehtiva nainen.

Sellainen elämä on helppoa. Se ei pääse yllättämään, koska kaikki sopii kivasti niille suunniteltuihin laatikoihin. On helppoa elää, kun kaikki on samanlaisia, kun ei tartte miettiä, kun kaikki on samanlaisia kuin minä mikään ei uhkaa minua näin nainen käyttäytyy näin mies nyt kaikki on IHANAN NORMAALIA



Usein, kun katsoo mainosta, näkee yksinkertaistetun kuvan maailmasta. Näkee jonkun idean maailmasta: ei se oo totuus, se on tiimin ideoima ja toisen tiimin toteuttama näkemys siitä, miten tuote X toimii stereotypioihin XYZ sopivan henkilön käytössä.

Ongelmahan on se, että elämä ei oo niin helppoa. Ei ole sellaista maailmaa, jossa kaikki on samanlaisia. Voi että voi harmi

Ei maailmaa voi yksinkertaistaa. Ei ihmistä voi yksinkertaistaa. 

Ei elämää voi yksinkertaistaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti