15. toukokuuta 2011

M(S)un ei tartte kuunnella

Mä voin neuvoa sua. Mä voin ohjeistaa, opastaa, käskeä, vaatia ja sanoa, mutta sun ei tarvitse kuunnella.

Sä voit kertoa mulle, miten asiat pitäis hoitaa. Sä voit pilkata, neuvoa, ohjata ja näyttää, mutta mun ei tarvitse kuunnella.

Maailma on täynnä sääntöjä, jotka joku muu loi: joku mainostoimistossa elävä, joku rikkaampi, köyhempi, vanhempi, joku äiti, isä, sukulainen, joku opettaja, joku joka on meitä viisaampi, laihempi, parempi, nopeampi. Maailma on Täynnä.

Selkä suoraksi! Syö suu kiinni! Tarvitsetko sä tuota todella? Oleksä lihonut? Tää on nyt muotia. Sulle sopii sininen, ei punainen. Eksä osaa leipoa? Miten sun nyt vois olla paha olo, piristy! Aina sä oot tommonen, sä et koskaan, mä aina. Sä et oo tarpeeksi pitkä siihen. Meidän valikoimassa ei ole niin isoa kokoa. Onkohan tolla anoreksia? Kuka tommosia käyttää? Ei se kestä, ota mieluummin tää. Mitä sä nyt teet! Anna mä. Kun kaikki muutkin.

Kaikkeen löytyy neuvo, ohje, suositus tai opaste. Me otetaan niitä omaksemme: me tehdään itsestämme ja elämästämme eri näköinen sen perusteella, mitä lehdessä, koulussa, netissä, blogissa tai kirjassa sanottiin, sen perusteella, mitä jonkun suusta nyt sattui jollain heikolla hetkellä tulemaan.

Me opitaan, me kuunnellaan toisiamme, me kopioidaan, omitaan ja kokeillaan, me ollaan sitä ja tätä, me halutaan olla enemmän, vähemmän, nopeemmin, hitaammin.

Meille huudetaan jatkuvasti.

Vatsa piukaksi 28 päivässä! Hankkiudu eroon raskauskiloista. Vesidieetti puhdistaa! Paasto on ihan helppoa, kokeile. Suosi tätä, älä tuota. Kesällä farkut lyhenevät. Kivuton karvanpoisto! Rypyt pois rasvalla, nelikymppinen nainen testasi. Koeta rohkeasti bikinejä! Hiilihydraatiton ruokavalio auttaa! Juokseminen, kesän hittilaji! Veilä ehdit bikinikuntoon! Asiantuntija neuvoo!


Käskyjä. Sanoja. Huumorin pukuun piilotettuja vaatimuksia: sä et riitä! Sä voit parantua! Sä voit olla vielä ihanampi sinä, nykytila voi aina olla vielä laadukkaampi, sileämpi, karvattomampi! Sun omaksi parhaaksi on toimia eri tavalla, olla erilainen, olla tätä ja tuota! Kyllä me rakastetaan sua, sunkin pitää rakastaa sua, se on tervettä, sä olet ihana, mutta laihduttaminen on nyt helppoa kokeile ihmeessä viettele miehesi näin saat sen mitä haluat kokeile vinkit helpot ja tehokkaat tee tätä ole enemmän ole uusi ja rohkea sinä!

Mä voin neuvoa sua. Mä voin ohjeistaa, opastaa, käskeä, vaatia ja sanoa.

Mutta sun ei tarvitse kuunnella.

Sä voit kertoa mulle, miten asiat pitäis hoitaa. Sä voit pilkata, neuvoa, ohjata ja näyttää.

Mutta mun ei tarvitse kuunnella.

2 kommenttia:

  1. Löysin sun blogin jotenkin about tunti sitten, ja lueskelin sitä ihan silmät ristissä ja lämmin tunne levisi sydämeen. Ihanaa tekstiä jossa pohdiskelet asioita, jotka ovat askarruttanut monesti omaakin mieltä. Liityn iloiseen lukijakuntaan ja uskon oppivani paljon teksteistäsi.

    VastaaPoista
  2. Voiei, kiitos paljon kivoista sanoista! :3 Ja tervetuloa!

    VastaaPoista