13. heinäkuuta 2012

Entä jos "minua" ei oiskaan


Kuulin tossa vähän aikaa sitten sellaisen ajatuksen, että sana "minä" pitäis poistaa kielestä kokonaan. Oon ajatellut sitä siitä lähtien ja mitä enemmän sitä ajattelen, sitä enemmän pidän siitä ideasta, sen omituisuudesta, siitä, miten vieras se on. Siitä, ettei ole minua eikä sinua, on vaan me. Tai joku muu asia, joku muu sana. Termi.


Amazonin sademetsässä oli heimo, jolta puuttuu ajan käsite. Kirjoitin siitäkin. En osaa kuvitella, millaista se on.


Entä, jos "mua" ei olis ollenkaan?


Jos mulla ei olis sanaa "mulle", ajattelisin asioita eri sanoilla. En ajattelis "mun tekee", "mä haluan", "musta tuntuu".

Jos en osais tai vois puhua itsestäni, puhuisin varmaan jostain isommasta. Ihmisellä on kyky erottaa itsensä ympäröivästä maailmasta, mutta jos en oli kasvanut ajattelemaan "mua" ja "minua", mitä ajattelisin? Miten ajattelisin? Ajattelisinko koko ajan itseäni, silti, jotenkin?

Entä "sinä"? Ajattelisinko sinua? Miten ajattelisin? Jos pääasia ei oliskaan minä ja mun ja mulle, niin miten suhtautuisin muihin? Olisiko sallivampi, hellempi, ymmärtävämpi?


Oon nyt monta päivää yrittäny kuvitella sitä tilannetta, ettei olis "minua". Ei olis mun ajatukset, mun halut, mitä minä ansaitsen, mitä minä saan. Olis jotain muuta.

En ehkä kierrättäis kaikkee itseni kautta. Ehkä en ajattelis että minä tahon, minä saan. Mun on tosi vaikea kuvitella sitä. Se muuttais niin paljon: miten me sitten puhuttais toisista, miten kuvailtais niitä, miten? Voisko vielä vittuilla toiselle?

Millaista olis, jos mun elämän tärkein ihminen en olis minä, siksi, että "minä" ei kuulu mun sanavarastoon?



Tän kirjoittaminen on nyt jotenkin todella hankalaa. Sen ajatuksen muotoileminen. Sen selittäminen, miks oon liittäny nää vittuilevat kuvat tähän postaukseen. Kuvat, joita näen aika usein Facebookissa, kun ihmiset jakaa niitä kertoakseen, ettei välitä muiden mielipiteistä. Minä en välitä sinun mielipiteestä. Minä oon millainen haluan. Minä elän, miten haluan. Minä ajattelen näin. Minä tiedän, mitä sinä puhut minusta selän takana. Minä.

Entä, jos "minua" ei olis?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti