17. helmikuuta 2014

Sinä et ole kuin minä

Sinä et ole kuin minä. Sinä olet vieras ja tuntematon, aivan erilainen. Siksi minä pelkään sinua.

– Osa isojenkin urheiluseurojen miespuolisista johtajista vastasi minulle ihan vakavissaan, ettei kyselytutkimus koske heidän seuraansa, sillä heillä ei ole homoja, Kokkonen kertoo.

Sinä et ole kuin minä. Sinä elät eri tavalla kuin ne, joita tunnen. En tunne ketään kaltaistasi enkä osaa asettua kenkiisi. Siksi en halua sinua lähelleni: entä, jos erilaisuutesi tarttuu, entä, jos minusta tulee kuten sinä?

En halua olla kuten sinä. Sinä et ole kuin minä.

–  On pieniä perheporukoita, jotka ovat keränneet rahaa lahjakorttiin ja ulkopuolelle on tarkoituksella jätetty sellaiset vanhemmat,  joista ei oikein tykätä. Sen huomaa usein jo vanhempainilloissa, millaisia ryhmän dynamiikat ovat. Eli kun on lasten kesken kiusaamisjuttuja, niin sitä on myös vanhempien keskuudessakin.

Sinä et ole kuin minä, mutta monet muut ovat. Minä olen tavallinen, normaali, tämän yhteiskunnan tavallinen ihminen. Sinä et ole.

Sinä yrität tulla ja saada muutkin ajattelemaan tavallasi, saada muutkin liittymään joukkoihisi. Sinä et ole kuin minä. Siksi haluan eroon sinusta.

Mutta mitkä mielestänne ovat kriteerit hyvälle ja terveelle?
Akateemisen koulutuksen saaneet ihmiset, jotka Syyriassa ovat saaneet koulutuksen eivätkä ainakaan mitään tuberkuloosia tai sellaista sairasta. En tiedä, onko meillä mahdollisuus niitä tarkistaa vai pitääkö tyytyä vain maahanmuuttoviranomaisten ratkaisuihin.
Eli terveydentila ja koulutustaso ainakin ovat kriteereitä?
Ne ainakin voisi ottaa huomioon, mutta niin kuin sanoin, me emme itse pääse valitsemaan. En tiedä ensinnäkään, että minkälaisia he ovat, joita niillä on varastossa.

Sinä et ole kuin minä, eikä sinunlaisiasi ennen ollut. Ei äitini nuoruudessa, ei isäni. Mistä te yhtäkkiä tulitte ja aloitte tuputtaa ällöttävää propagandaanne? Ei se ole oikein, se ei ole normaalia, sitä, miten on aina ollut. Sen, mitä on aina ollut, on oltava hyvää - siihenhän minä uskon.

Kaikkien kuuluisi olla samanlaisia, ihan normaaleja, tavallisia. Ei niinkuin sinä, sinä olet ihan erilainen, outo, et sovi käsityksiini normaalista. Siksi en halua tutustua sinuun, ottaa selvää, avautua. Haluan olla kiinni.

Tälle uudelle ajalle on päinvastoin machoa se, että suhtaudutaan entistä suvaitsevaisemmin kaikkeen mahdolliseen toiseuteen. Onhan se sanomattakin selvää, ettei macho pelkää juuri mitään, ei ainakaan erilaisuutta. Homofobiassahan on viime kädessä kyse homottelijan omista peloista omia varjojaan kohtaan.

En minä ole rasisti, en. Kunhan sanon. En minä pelkää, en, mutta sanottava on. En minä loukkaa, minä vain sanon. Kyllä minun on oikeus sanoa! Älä sinä loukkaannu! Sinä et ole kuin minä. Minä en loukkaantuisi, en en en.

Minä haluan vain, ettei minuuttani, käsitystäni normista ja normaalista, uhata. Siksi haluan sinusta eroon: en halua ajatella, en halua laajentua, kohdata, ymmärtää. Se vaatisi ponnistuksia, suuria tekoja, joita en halua.

Milloin elämme maailmassa, jossa seksuaalinen suuntautuminen ei ole uutinen? Meneekö siihen vielä monta vuosikymmentä?

Haluan vain, että kaikki on ihan normaalisti, sillä tavalla heterosti, lihaasyövästi, autolla-ajavasti, Kanariallakäyvästi, kahviajuovasti. Ei sillä tavalla paasaavasti, kyseenalaistavasti, maailmaapelastavasti. Ei ainakaan miehiärakastavasti.

Sinä et ole kuin minä.

"Sen sijaan armottomuus ja julmuus kanssaihmisiä kohtaan ovat mitä varmimmin omia valintoja: miten päätetään suhtautua kanssaihmisiimme. Ovatko he esteitä vai lähimmäisiä, kilpailijoita vai kavereita, kulueriä tai resursseja, rasitteita vai ihan vain ihmisiä, omine vahvuuksineen ja heikkouksineen. Näitä valintoja tekevät erityisen paljon ne ihmiset, jotka korostavat ihmisyksilön omaa vastuuta oman kohtalonsa rakentamisessa."
Michael Perukangas: Köyhyys ei ole sairaus, julmuus on

"If her past were your past, her pain your pain, her level of consciousness your level of consciousness, you would think and act exactly as she does. With this realization comes forgiveness, compassion and peace."
— Eckhart Tolle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti