20. lokakuuta 2013

Miellytä kaikkia

Here’s the problem with makeup at work, and I tell this to people in my office: if you start wearing makeup when you’re young, you’re going to be wedded to it. You get used to seeing your face that way and then you feel naked without it.

Ilta-Sanomissa oli artikkeli 10 vastenmielistä deittityyppiä: älä tapaile näitä naisia. Hieno artikkeli kaikenkaikkiaan. Taas kävi selväksi, ettei mikään käy. Ei käy karvainen nainen, muttei myöskään sporttinen liikkujanainen. Ei kelpaa nainen, jolta laitteet hajoavat, muttei myöskään nainen, joka varautuu kaikkeen.

Altius! Citius! Fortius! Nämäkin naiset voisivat olla niin paljon parempia jos eivät olisi niin mahdottoman persoja ruoalle. Mutta hehän ovat naisia, hillittömiä viettiolioita. Kaiken lisäksi he ovat epäeurooppalaisia villi-ihmisiä, joilla on vielä paljon opittavaa meiltä sivistyskansoilta. "Perinteisesti kisoissa on ollut tiukemman näköisiä kilpailijoita", ja me eurooppalaisethan sitä paitsi olemme keksineet koko urheilukisat että sillee.
Tästä Fitness Führerin tekstiin Ylimääräistä pakaroissa eli olennaisuuksia naispikajuoksijoista

Näitä helkkarin sääntöjä tulee vataan harva se päivä. Ole tällainen älä tuollainen. Ei, olekin tällainen! Odotas, tässä uusi tutkimus, se kumoaa edellisen. Olekin tällainen.

Sääntöjä joka sormelle ja varpaalle. Ja ihokarvalle. Joita ei saa olla, muttei myöskään saa olla ylilaitettu. Muistakaa kaikki, kaikkia tulee miellyttää. Tulee olla karvaton mutta luonnollinen, meikattu muttei liian laitettu. Pukeutua nätisti muttei seksikkäästi muttei myöskään tylsästi. Tulee olla asiallinen mutta tylsä ei saa olla. Tulee olla ammattimainen, muttei saa olla harmaa toimistonainen.

– Meillä on täysin vääristynyt kuva siitä, minkä kokoinen, minkälainen ja -näköinen nainen on iästä huolimatta. Ryppyvoidetta mainostaa oikeasti 17-vuotias tyttö, joka on photoshopattu niin, ettei kasvoilla näy yhtään ryppyä, Palssa kritisoi.
Tästä AVAn Siiri L'Ecuyerin artikkeliin Huolestuttava kehityssuunta: Ulkonäkö hallitsee naisten minäkuvaa

Koska neuvoja sopii jakaa, jaanpa tässä nyt omani: unohda kaikki nämä. Unohda artikkelit ja neuvot ja jatkuvasti vaihtuvat ohjeet ja neuvot siitä, miten tullaan kauniiksi ja timmiksi. Unoha kaikenlaiset rasvapurkit, unohda uutudet, unohda itsesi parantaminen.

Unohda itsesi parataminen.

Sua ei tarvitse parantaa. Sä riität. Lue naistenlehtien artikkeleita, laita sitten lehti pois ja tunne itsesi kokonaiseksi, älä epätäydelliseksi. Antaa muiden huolehtia, antaa muiden kirjoittaa sata ohjetta siitä, miten iho kuoritaan ja sheivataan juuri oikeanlaiseksi, oikein pehmoiseksi. Antaa ohjeiden olla.

Sä riität.

7 kommenttia:

  1. Tämmöistä on niin ihana lukea välistä. Etenkin, kun olen kuunnellut asuintovereideni ankaran esineellistävää keskustelua tytöistä viimeiset kuukaudet. Itse huomasin jättäessäni meikin kokonaan pois tänne muuttaessani, että vaikka peilistä paistavatkin silloin tällöin silmäpussit ja akneiho, on olo silti hurjasti itsevarmempi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kiitos kommentista. Itsevarmuus kuulostaa hyvältä. :3

      Poista
  2. Kirjoitat NIIIIIN asiaa.

    Käytäntö vaan ainakin meikäläisellä tökkii ja pahasti, jatkuvasti tavoittelemassa "täydellisyyttä"... hoh. Usein huomaan, kun luen jonkun syömishäiriöstä kärsineen tarinaa kamppailustaan, etten ajattelekkaan "tuohan on ollut ihan sairasta, hyvä että on parantunut" vaan usein ajattelen "Vau, kun olis itsellä samanlainen itsekuri, vain leipä päivässä".. tiedän et se on sairasta, ja vaarallista, ja siihen ei saa koskaan mennä, mutta laihuus... en käsitä itteeni, onneksi en voi olla ilman ruokaa, kun tykkään siitä liikaa, muuten olisin syvällä suossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heipo! Luulen, että naisilla toi on jonkinlainen yhteiskunnan tai muun sisäänrakentama juttu. Itekin huomaa joskus miettivänsä että ai kun ois vielä paremmassa kunnossa jne. Sitte muistaa taas että hei, mä riitän.

      Sitä ko treenaa tarpeeks kauan, ne olot vähenee. Se on kannustavaa. :)

      Poista
    2. tää on kyllä paras blogi mitä oon koskaan lukenu, täytyy tosin myöntää etten paljon muita oo lukenukaan. se on lähes aina sama juttu, kun mä eksyn tänne lueskelemaan, sä oot kirjottanu sellasesta asiasta mitä mä oon itekin miettiny melkein samalla hetkellä. esim tän illan mä oon käyttänyt järkevästi siihen, että mä tuskailen millasen profiilikuvan mä laitan feisbuukkiin, ja lähes menettäny järkeni kun kaikissa kuvissa on jotain vikaa, mun naama näyttää oudolta, iho on finninen ja huonossa kunnossa ja kaikki on muutenkin pielessä. ja IHAN KUIN sillä olisi jotain helvetin väliä, millanen profiilikuva mulla on!!! miks mä en voi vaan antaa olla, lakata olemasta koko ajan niin helvetin huolestunu siitä miltä mä näytän. välillä tuntuu että mun elämä riippuu siitä, oonko mä hyvän vai pahan näkönen. joskus mä jopa ajattelen, että jos musta yhtäkkiä tulis susiruma, mä voisin melkein tehdä itsemurhan vaan sen takia, että mä pelkäisin niin kovin etten kelpaa kellekään. ja se on ihan vitun sairasta.... mä toivon todellakin että pääsisin joskus eroon näistä tunteista, koska en mä halua olla pinnallinen ihminen. en mä edes ole aina ollut sellanen, musta on vaan tullut. joku päivä mä haluun eroon meikeistä, mä en haluu kulkee pakkelit naamassa joka päivä hautaan saakka.

      Poista
    3. (onneks mä oon sentään älynnyt lakata lukemasta tota paskaa mitä kirjotetaan naisille suunnattuihin artikkeleihin. niissä annettuja "totuuksia" kun rupee noudattamaan niin pää hajoo kyllä keneltä tahansa.)

      Poista
    4. Heippa! Kivaa, että tykkäät, vaikka oiskin ainoa blogi, jota luet.

      Toi on ihan normaalia, että miettii sitä, miltä näyttää. Se kuuluu mun mielestä ihmisten väliseen kanssakäymiseen, näköaisti kun on meillä tosi hallitseva. Se vaan häiritsee, että ulkonäöstä on tehty Se Juttu, se tärkein, asia, jota täytyy koko ajan vatvoa. Koska ei se oo.

      Poista