25. maaliskuuta 2014

Miksi sulla on kaikkea

- On ennustettu, että ihmisten määrä kasvaa kymmeneen miljardiin. Sitä maapallo ei tule kestämään, vaan se hankkiutuu eroon ihmisistä tavalla tai toisella. 

--- Keskinen muistuttaa, että maapallo pärjää hyvin ilman ihmisiä, mutta ihminen ei ilman maapalloa. 

Joinain päivinä mun maailmantuska on tosi paha.

Me käytiin kiinalaisessa ravintolassa. Tofu soijakastikkeessa oli tosi hyvää, söin kaiken. Maha tuli ihan pinkeäksi.

Joskus, kun oon juonut alkoholia ja tulee huono olo, mietin, miks piti juoda niin paljon. Kun oon syönyt runsaasti, mietin usein, miks mulla on oikeus elää tällaisessa mässäilevässä yltäkylläisyydessä.

Silti viikoittaisin lottoarvonnoin pidetään yllä illuusiota, että ihmisen elämän suurin täyttymys on saada enemmän rahaa kuin mitä hän eläissään pystyy kuluttamaan. Monen miljoonan jättipotin sijasta olisi viisaampaa jakaa kohtuukokoisia voittosummia useille. Voittoja ei kohtuullisteta, koska lottokansan uskotaan kaikkoavan. Ilman asennemuokkausta näin varmasti tapahtuisikin.

Usein syötyäni paluon mietin, mitä mun sponsoroima World Vision -kummilapsi on tänään syönyt. Se ei varmaan pysty edes kuvittelemaan sitä kaikkea, mitä meidän kaupat on täynnä kaikkia tuotteita, joita me saadaan jenkeistä ja Kiinasta ja Turkista ja mistä vaan. Mistä vaan. Meillä on varaa tähän kaikkeen.

"On hämmästyttävää, että 2000-luvulla puolet maailman ihmisistä - yli kolme ja puoli miljardia ihmistä - omistavat vähemmän kuin pieni eliitti, joka mahtuisi mukavasti kaksikerroksiseen bussiin", sanoo Oxfamin toimitusjohtaja Winnie Byanyima tiedotteessa.

Juttelin kaverini kanssa siitä, miks jollain ei oo mitään kun mulla on kaikkea. Se antoi useita syitä: kun ei ole luonnonvaroja,  joista tehdä raaka-ainetta, ei oke mitään, mitä myydä muille valtioille. Kun ei ole rahaa, ei ole varaa ostaa. Kun matkat on pitkät, tulee tosi kalliiksi lennättää tavaraa ja apua. Ja kun asia ei tuota, siihen ei panosteta.

Keskustelun lomassa totesin, että ihmisellä ei siis ole mitään, koska sillä ei ole mitään. Kaveri tähän, että hyvin sanottu.

Puhuttiin paljon muistakin syistä. Ne ei oikeastaan lohduttaneet mua.

6) Ilmastonmuutoksen ottaminen vakavasti aiheuttaisi moraalisia ongelmia. Koska ilmastonmuutoksen ottaminen vakavasti vie ajatukset nopeasti siihen, että esimerkiksi nykyisenlainen autoilu ja lentomatkailu ovat ongelmaa pahentavia asioita, niin on helpompaa olla ottamatta ilmastonmuutosta vakavasti. Suurin osa meistähän autoilee tai lentomatkailee, joten ilmastonmuutoksen ottaminen vakavasti olisi monelle ainakin potentiaalinen omantunnontuskien aiheuttaja. Kuka sellaista haluaisi?

En oo poliitikko enkä osaa ratkaista näitä asioita sen paremnin kuin varmaan muutkaan. Joinain päivinä, kuten kiinalaisbuffettipäivänä, asiat vaan lyö kasvoille kovemmin kuin toisina.

Mä heitän ruokaa pois, koska en ehtinyt syödä sitä ajoissa. Jossain ihmisellä ei ole ruokaa. Mä olen niin täynnä, että sattuu, jossain joku kuoli tänäänkin nälkään.

Jotain on pielessä,



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti