24. helmikuuta 2014

Osta äkkiä joku rasva ettet ole ruma

Mun blogiin on tultu hakusanoilla:

miksi olen ruma

olen idiootti

olenko ruma

rumat kiusattuja

Taidan taas kirjoittaa rumuudesta ja sen kokemisesta, sille kun tuntuu olevan tilausta. 

Koska mua miellyttää puhe, kommunikointi ja se, miten asioista puhutaan, juttelen nyt vähän kielestä ja siitä, miten sillä voidaan myydä parempaa itsetuntoa, jota ei kuitenkaan voi ostaa. Ihmeellistä. Ehkä sä voit jutella mulle takaisin ja kertoa, mitä mieltä oot.


Yhdessä vaiheessa vähärasvaisuus ja rasvattomuus oli tosi in. Kaikkea mainostettiin sanoilla rasvaton, sokeriton, vähäkalorinen. Pohdittiin äidin kanssa tätä, ja äitini sanoi, että jos jokin vähärasvainen olis terveellistä, niin mehän oltais kaikki jo ihan superterveitä ja laihoja. Kaikki.

Aivan.

- Kosmetiikan puitteissa ei pystytä ihmeisiin. Mikäli jonkin voiteen avulla pystyisi oikeasti laihtumaan tai kasvattamaan kuppikokoa, niin se olisi kyllä laajasti tiedossa, Nyholm kiteyttää.
YLE: Hormoneja kaupataan myös kauneuden kasvattamiseen

Asioita mainostetaan usein niin, että ne ottaa susta pois jotain epätoivottua. Ethän halua olla ryppyinen läski? No syö tätä, levitä tätä niin et ole. Olet ihana ja kaunis, mutta sinusta pitää kuitenkin tehdä vähän kauniimpi osta tämä maskara. Peitä ihosi puuterilla että voit olla se JOKA TODELLA OLET koska nythän et ole ja siksi sinä tarvitset tämän tuotteen.

Ei mainonta oo sun ystävä, joka tekee susta kauniimman. Ei firma oo sun puolella. Firma haluaa myydä ja sun tehtävä on ostaa, kun oot ruma ruma ruma sun ei kuuluis olla TOLLAINEN oo oma itsesi mutta KÄYTÄ TÄTÄ MASKARAA

Eikö muuten ole outoa, että tuotteita mainostetaan sillä, mitä niissä ei oo? Mitä ne ottaa susta pois? Piilota naamasi vrt. esittele naamaasi ylpeänä. Vähemmän ryppyjä vrt. ole sen ikäinen kuin olet ja anna kaiken näkyä!

Mutta sittenhän ei enää tarttis ostaa tuotteita. Jos mä kelpaisin tällaisena, en enää kaipaisi rasvoja ja laihdutusoppaita.

Aivan.

Mainoksia ja purkkeja tulkitessa kannattaa aina muistaa, että niiden tavoite on myydä. Myydä sulle myydä mulle, myydä tuotetta tehdä voittoa. Niiden tavoite ei ole tehdä sua onnelliseksi, ei oikeasti, koska jos oot onnellinen, et enää tarvitse tuotetta.

Daily Mailissa uutisoitiin kuvista, joissa valokuvaaja on esitellyt ihmisen ihonalaisia aurinkovaurioita. Kamalat ja rumat potretit on otsikoitu Daily Mailissa näin: The most unflattering headshots ever? Model-turned-photographer shoots subjects under UV light to reveal shocking sun damage.

Mutta taiteilija itse kuvaa niitä sanomalla:

'But these images' function was to enhance and reveal flaws. However, the images themselves were beautiful, and I found that dichotomy intriguing and decided to push it even further.'

Hyi kamala miten rumia naamoja hyi oksettavaa.

The images themselves were beautiful.

Kun katselin noita kuvia, musta ne oli mielenkiintoisia. Kauniita. Tykkään pisamista. Mutta otsikon tasolla ne on tietysti kamalia, oksettavia, hyi. Klikkaa tätä ja katso mitä sinunkin naamassasi varmaan tapahtuu apua osta äkkiä joku rasva ettet ole ruma

Do you think most women’s magazines create an unattainable beauty standard?
Kara: I think we all want to be healthy and beautiful and those are good things to strive for. But when what you’re holding up as healthy and beautiful is complete fiction — that’s when it starts to lean into the idea of, well, that’s the ideal but I can’t get there by being healthy. I have to get there by being anorexic or bulimic or that means I have to work out for eight hours a day. When you’re saying that the one percent of the world looks like that and that’s what we all should look like, well, that’s just impossible. I mean I’m 5′ 3.” It took me a little while to realize as a teenager that I was never going to be six feet tall.

Miks rumuus huolettaa niin monia? Mistä rumuuden kokemus syntyy?

Pelkkää mediaa ja mainontaa tästä tuskin voi syyttää, mutta niitä on syytä miettiä. Mitä mainoksilla oikeasti myydään?

Päätin tehdä omia mainoksia.



Tää kuva on muuten jutusta Britain bans two misleading beauty ads, katsos vaan ei loputtomiin siis saakaan kusettaa

Alkuperäinen kuva, kas vaan tääkin mainos kiellettiin epärealistisuuden vuoksi.

Sit on tietysti olemassa Dove, joka yrittää jotakin erilaista.



Vaikka Dove on kaupallinen toimija, musta sen mainokset on miellyttäviä katsella. Siellä joku on ymmärtänyt jotain, uskaltanut tehdä jotain, mitä useimmat ei.


Tietysti nääkin on vain mainoksia. Niissä esitellään kaks tyyppiä, jotka ei edusta niitä miljoonaa muuta. Siks ei kannata uskoa niitä, luottaa niiden määritelmään.

Kukaan näistä ihmisistä ei oo mä, joten ne ei voi tietää, millaista on olla mä, elää minuna. Mun näköisenä.

Jotain on ehkä kuitenki tapahtumassa. Jenkeissä lanseerattiin Verily, lehti, jossa kuvia ei retusoida nuoren ja rypyttömän näköiseksi. Ja sit on tää video: video, jolla naisista tehdään kansikuvamallin näköisiä, eikä se sit ookaan sitä, mitä ne haluaa. Sitä luulee haluavansa täydellisyyttä, mutta kas, kun se on tarjolla, haluaakin jotain muuta.

Itsensä.



We wait to feel beautiful
To love
To live
Until we are “perfect”
By someone else’s standards

 But perfect never comes
Our chance passes

~It’s heartbreaking~
Women never living fully
Because they believe a lie
They’re not “Real” till a marketing ad
Has defined

4 kommenttia:

  1. Kiitos kun kirjoitit tämän. Toivon että joku, joka jatkossa googlettaa noita hakusanoja, löytää ja lukee tämän ja ymmärtää paremmin miten kammottavalla tavalla media meitä pyörittää...

    VastaaPoista
  2. Tuossa vasemmanpuolisessa imgur-gifissä mua miellyttää enemmän muokkaamaton kuva - siinä hymy (ja ihminen ylipäätään) vaikuttaa paljon aidommalta, siltä että se oikeasti nauttisi tilanteesta eikä ois vaan et "hymyilenpä tässä kun käskettiin lalala"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heipo!

      Niinpä, silmien alle tulee nuo naururaidat jotka sit kuitenkin täytyy aina photoshopata pois. Kai ne on liian epätäydelliset sitten, huoh.

      Poista