19. joulukuuta 2014

2014 uudenvuodenlupaukset – miten meni?

Vuosi alkaa olla ohi, ja on aika tutkia, miten mun uudenvuodenlupausten kanssa kävi.

1. Haluan oppia ilmaisemaan vihaisuutta paremmin. Kun olen vihainen, kysyn itseltäni: "miksi tunnen näin" ja jatkan siitä.

TULOS: Tää on mennyt aika hyvin. En enää pelkää niin paljon, jos joku on mulle vihainen. Mun on edelleen vaikea olla vihainen ja tunnen syyllisyyttä, jos olen jotenkin "paha". Oon kuitenkin oppinut erottamaan, kritisoidaanko mua vai mun tekemiä asioita. Se on hyvä. Työtä on vielä.

2. Haluan oppia entistä enemmän kuuntelemaan itseäni. Kun mulle tulee joku olo, en selitä sitä pois malliin "älä sekoile" tai "ei tässä mitään". Kuuntelen itseäni.

TULOS: Oon tullut paremmaksi. Elämä on myös rentoutunut, kun oon alkanut ymmärtää, miks tuntuu joltain. Osaan myös erottaa sen, mistä tunteet tulee: olin tilanteessa, jossa olin hyvin ahdistunut, ja ymmärsin, ettei tilanne niinkään ahdistanut vaan se, että muutkin samassa tilanteessa oli ahdistuneita. Se ei poistanut ahdistusta, mutta auttoi vähän tajuamaan. On edelleen vaikeaa olla ahdistuneena, mutta paremmin menee.

3. En välttele vaikeita puheenaiheita siksi, että on helpompaa olla sanomatta.

TULOS: Petrattavaa on. Tälläkin hetkellä panttaan yhtä vaikeaa asiaa. Toisaalt oon sanonut suoraan, jos on paha mieli. Tulos on kiikunkaakun.

4. Haluan nähdä vaivaa ystävieni näkemisen eteen. Sovin yhden tapaamisen kuukaudessa. Matkustan, jos täytyy. Viime vuosi meni hyvin, sama jatkukoon tänä vuonna.

TULOS: Meni hyvin alkuvuodesta, mutta kesän jälkeen tää räjähti käsiin. Mulla oli syksyllä tosi kiireinen työelämä ja se on kätevä tapa tappaa kaikki muut menot, koska ite ei jaksa ja toinen ei välttis kykene matkustamaan. Toisaalta: kun olin lomalla, petrasin tätä niin, että kävin kylässä sellaisilla ihmisillä, joita en oo ehtinyt hetkeen nähdä. Tulos on kiikunkaakun.

5. Haluan jatkaa harrastuksiani, tanssia ja jousiammuntaa. Alan käydä lukemassa mummoille. Oon jo sopinut, että aloitan tammikuussa! :3

TULOS: En koskaan päässyt lukemaan mummoille. Mulle sanottiin, että tarvetta ei ole just nyt. Otin yhteyttä toiseen paikkaan, ja sielläkään ei ollut. En oikein voi käsittää, miten ihmisiä voi kuolla koteihinsa yksin, mutta seuralaisia ei silti tarvita. Aion jatkaa tän asian selvittämistä ens vuonna. Tanssimassa oon käynyt, ampumassa en, mutta oon tehnyt puukäsitöitä ja askarrellut. Eliii ei ihan putkeen mennyt, mutta oon tyytyväinen siihen, että oon tehnyt luovia asioita.

6. Alan käydä salilla aina maanantaisin. Jos maanantai ei käy, käyn torsaisin. Haluan oppia menemään päälläseisonnasta yli siltaan, nyt se pelottaa vielä liikaa.

TULOS: En pääse yli siltaan. Enkä oo kyllä reenannutkaan.

7. Haluan lukea Kalevalan. Kokonaan. Oon kerran aloittanut, mutta laina-aika loppui ja keskenhän se jäi.

TULOS: Ostin Kalevalan antikvariaatista. On lukematta. Katselin muutenkin vuoden lukulistaa, ja oon lukenut vuoden aikana 13 kirjaa. Se on yks kuukaudessa, mutta tuntuu silti vähältä.

8. Haluan kirjoittaa paljon.

TULOS: Oon kirjoittanut.

9. Haluan matkustaa yksin.

TULOS: Tehty. :3

10. En enää jahkaile. Teen.

TULOS: Tää on mennyt melko hyvin. Oon myös oppinut antamaan itselleni luvan jahkailla, jos oon tosi väsynyt, eli silläkin saralla menee ihan hyvin.

Kokonaisarvosanaksi antaisin itselleni ehkä 7 tai 8. Tehtävää on vielä. Muttei tää onneks oo niin vakavaa, ja kalenterista tulee lisää päiviä parantaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti