6. helmikuuta 2015

Älä sulje sitä ovea

Onks sulla koskaan ollu ystävää, josta oot aatellu silleen "jes, tälle voin kertoa KAIKEN. Kaiken." Tai ehk oot ollu silleen "tälle mä voisin ehkä kertoo kaiken, ehkä voisin, ehkä."

Sit se ystävä sanoo lauseen kuten "en koskaan vois olla jonkun ystävä, jos se on ollut toinen nainen" tai "en vaan ymmärrä ihmisiä, jotka tekee abortin" tai "pettäjät on pahoja ihmisiä" ja tiiät, tiiät, että se ovi on nyt kiinni klik sä et voi kertoa et koskaan

Se, että se ovi menee kiinni, on mun mielestä tavallaan harhaa. Harhaa, joka syntyy siitä, että ystävä ajattelee paria asiaa.

Se ajattelee, että suunnittelemattomia raskauksia ei satu meille, ne sattuu noille.

Ehkä se ajattelee, että me ollaan hyviä ihmisiä ei me tehdä sellaista. Pahaa tekee jotkut MUUT ei ME ei minun ystäväpiirissäni oo sellaisia

Sitä kärkkäästi sanoo, että tukee kaveria MISSÄ VAAN siis ihan missä vaan, ja samalla latelee totuuksia, kuten "pettäjät pitäis tappaa".

No, mitä jos se sun kaveri onkin kerran kännissä tehnyt niin, mitä sitten, vieläkö tapetaan häh

 Arvosteleminen on täysin luonnollinen tapa ihmiselle arvioida elinympäristöä, toiset ihmiset siihen sisältyen. Ongelma on, ettei meillä usein ole tarpeeksi tietoa tehdäksemme reilun ja kokonaisvaltaisen arvioinnin. On tärkeää pitää tämä mielessä ennen kuin tuomitsee toisen ihmisen käyttäytymistä.

Kuulin semmosesta tilastosta, jonka mukaan raiskaus koskettaa jokaista meistä joko suoraan (kaveri koki sen) tai epäsuoraan (kaverin kaveri koki sen).

Mieti sitä hetki. Mieti niitä ihmisiä, joita on sun töissä ja taloyhtiössä ja kaverin kotona. Kuka se niistä on?

Ootko sanonut jollekin niistä, ettei naisen kannattais mennä kännissä baariin?

Mitä jos se ihminen oli SE IHMINEN ai niin mutta eihän nää asiat tapahdu mulle ne tapahtuu joillekin muille

"My dear girl, the day you see I'm getting old, I ask you to please be patient, but most of all, try to understand what I'm going through. If when we talk, I repeat the same thing a thousand times, don't interrupt to say: "You said the same thing a minute ago"... Just listen, please. Try to remember the times when you were little and I would read the same story night after night until you would fall asleep.

On helppoa laittaa ittensä ja kaverinsa jalustalle. Ajatella, että me ollaan tällaisia hyviä ihmisiä jotka ei tee pahoja typeriä asioita, niitä tekee rikolliset ja känniset ämmät ei me

On helppoa olla parempi kuin muut. Se vaatii lähinnä sitä, että kertoo ääneen, mitä ei hyväksy: minun lähipiiriin ei koskaan tulis HIV-positiivinen ihminen minä en kattele pettäjiä no en ole rasisti mutta eihän ne nyt ole ihmisiä ollenkaan

Ja se ovi menee kiinni. Tärkeä ovi. Sellainen ovi, joka ehkä olis auttanut toista ihmistä, ihmistä, joka uskoi sun rakkauteen ja siihen, että sä et tuomitse. Että sä rakastat.

Multa on mennyt ovia kiinni. On muutamia ihmisiä, joille en kerro tiettyjä asioita elämästäni, koska tiedän niiden kannan asiaan. Tiedän, mitä ne on sanoneet.

Tiedän, että se ovi on harhaa ja se vois aueta. En vaan jaksa tukea tarvitessani muuttua yhtäkkiä keskustelussa siks osapuoleksi, jonka täytyy selittää, järkeistää maailmaa ja vakuuttaa, että olen minä vielä se sama ihminen jonka sinä olet pannut jalustalle oon mä vielä hyvä no se oli vaan yks kerta

Olenko mä edes se ihminen? Se, ketä te pidätte niin hyvänä? Kun eihän meidän kaveripiirissä OLE ilkeitä ihmisiä

Kannattaa kattoa, mitä puhuu, että muutkin uskaltais. Kuka se sun ystäväpiiristä on, joka ei uskalla puhua?

Keltä se ovi on jo kiinni?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti