17. lokakuuta 2015

Nyt vaan kärsit koko loppuelämän kato

Luin kirjaa jos muistan oikein niin se oli Suketu Mehtan Maximum City ja siinä todettiin seuraavaa: jokaisen ihmisen ja kaupungin elämässä on yksi iso käännekohta, johon kaikki nivoutuu. Siis yksi kohta, johon kaikki ennen on johtanut, ja jonka jälkeen mikään ei enää ole samoin.

Ihan järjettömän ahdistava ajatus. YKSI kohta? Vain yksi?

Ajattelin omaa elämääni, ja perheenjäsenten kuolemat ois mulla ne, joihin yhdistäisin tämän "yhden käänteen". Niistä seurasi juttuja, jotka vaikuttaa muhun edelleen. Mutta onko ne tosiaan SE juttu, jotka mun elämästä tekee sen, mitä se on? Että ite tässä vaan passiivisena hengaan, koska oikeestaan Yksi Tapahtuma on jo päättänyt sen, mitä mun elämästä tulee?

Luin kerran raiskausuhrin haastista. Siinä tää nainen sanoi, että on äärimmäisen loukkaavaa, kun jengi päivittelee seksuaalirikosuutisia silleen "no nyt tuon elämä on IKUISESTI PILALLA voi PIENTÄ se ei ENÄÄ KOSKAAN pääse tuosta yli". Haastiksessa sanottiin, että tällä tavalla jengi ottaa uhrilta vallan pois: et sinä enää voi johtaa omaa elämääsi, se on kato nyt pilalla nyt vaan kärsit loppuelämän ei ole enää mitään tehtävissä

En suostu uskomaan sitä


Ei se voi olla niin, että jokainen saa vain Yhden Ison Asian, joka sitten määrittää koko elämän. Ei vaan voi. Entä, jos se asia tulee, ennenko tajuaa mistään mitään kuten mulla? Mitäs sitten?

Koko elämä menee kuten menee vain siks, että jotain tapahtui silloin, kun en ite ees tajunnut mitään, tai en ainakaan muista?

Entä, jos se Iso ja Tärkeä asia tapahtuu, kun oon 99? Onko koko elämä sitten vain sen yhden asian vartoamista?

Mikä ees on tarpeeksi Iso Käänne? Pystyn sanomaan elämästäni heti neljä semmosta asiaa, joiden jälkeen en ollut entiseni. Heti, tosta vaan. Mutta nekö ei olleet niitä Isoja?

Mikä tekee mun elämästä sen, mitä se on? Minäkö? Vai jokin asia, joka vaan viskataan mua kohti? Millainen olisin ilman sukulaisteni kuolemia, olisinko ihan muu?

Melko varmasti. Toisenlainen, ehkä ihan toisten ihmisten kanssa.

Vai olisinko? Onko mut Tarkoitettu olemaan just näiden ihmisten elämänpiirissä just nyt? Olisko niiden elämä ihan toista, jos mun elämän Isot Käänteet olis menneet toisin? Olenko mä jonkun Suuri Käänne: iso ja vaikuttava, edes tietämättä sitä itse?

Tähän loppuun ei tule vastausta. En osaa vastata. Osaan vain pohtia.

Mikä tekee elämästä sen, mitä se on?


Kuva on itse ottamani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti